Hvordan håndtere GDPR ved bruk av RPA?

19.3.2018

Robotic Process Automation (RPA) er ofte den mest effektive løsningen for implementering og etterlevelse av EUs nye personvernsforordning (GDPR), som blir gjeldende også i Norge. Eksempelvis styrker lovgivningen kunders rettigheter, hvor de har krav på vite hvilken informasjon som er lagret, i hvilke systemer den er lagret, rettigheter for dataportabilitet, samt rett til å motsette seg profilering. Videre har kunder nå rett til å bli varslet innen 72 timer ved sikkerhetsbrudd hos behandlingsansvarlig.

GDPR berører alle organisasjoner som behandler informasjon knyttet til navn, bostedsinforasjon, kontaktinformasjon, bank- og kontoinformasjon, eller personnummer. Mange organisasjoner vil oppleve de kommende utfordringene som enorme og uhåndterlige, hvor persondata eksempelvis har blitt lagret i et stort antall systemer uten at det foreligger en klar struktur eller oversikt – Hva om en kunde etterspør en rapport over all lagret informasjon, eller ber om flytting eller total sletting av all informasjon? Hvordan skal en slik rapport utarbeides med rimelig bruk av tid og ressurser? Det vil ikke la seg gjøre manuelt. Tradisjonell IT-utvikling vil være et alternativ, men hvor denne typen prosjekter har vist seg svært kostbare. Løsningen er en programvare robot. En Digital medarbeider ønsker å jobbe med regel- og rutinestyrt arbeid, med arbeid på tvers av IT-systemer og avdelinger. En Digital medarbeider vil kunne utforme et uendelig antall av den samme rapporten, dag etter dag, uten å glemme å sjekke det femtende systemet hvis telefonen skulle ringe på et kritisk tidspunkt.

Hvis en hacker mot formodning skulle få tilgang til selskapets data, hvordan skal man rekke å personlig informere samtlige kunder innen 72 timer? Manuell håndtering vil ikke være et alternativ, timene løper fort. Derimot vil en Digital medarbeider med letthet være opplært til utføre oppgaven, hvor arbeidsmengden om nødvendig kan deles på mange programvare roboter og sikre at oppgaven er gjort innen 72 timer.

Ønsker du å utforske hvordan en Digital medarbeider kan bistå deg med å oppfylle GDPR kravene kan du kontakte oss i Digital Workforce. Vi hjelper virksomheter som ønsker å forenkle sine rutiner for å oppfylle GDPR til en lavere kostnad enn tradisjonell programvare utvikling.

Odd-Henrik Hansen
Country Manager
+47 997 14 195
odd.henrik.hansen@digitalworkforce.no